Projekbeskrivelse

ASFALT MED LAV RULLEMODSTAND

Ved kørsel på asfalt med lav rullemodstand kan du se frem til at køre længere på literen. Det er godt nyt for både tegnebogen og CO2-regnskabet. Natten til onsdag blev asfalten udlagt på en 1,5 km lang strækning på Skovvejen i Vestsjælland.

Asfaltens specielle sammensætning gør, at rullemodstanden mellem bilens dæk og vej reduceres. Det betyder, at bilernes brændstofforbrug nedsættes ved kørsel på asfalt med lav rullemodstand, og at der dermed udledes tilsvarende mindre CO2 til omgivelserne.

Projektet i Vestsjælland er udført for Vejdirektoratet som et demonstrationsprojekt.

Asfalt med positive ”sideeffekter”

Vejdirektoratets ambition har været at udvikle et produkt, der kan bidrage til at reducere udledningen af drivhusgasser. Samtidig ønsker Vejdirektoratet, at produktets levetid svarer til de asfalttyper Vejdirektoratet bruger i dag.

Vejdirektoratet har i en årrække udført forsøg med asfalttypen og er nu kommet frem til et produkt, som forventes at have lige så god holdbarhed som de belægninger, Vejdirektoratet traditionelt anvender på motorveje.

Asfalten er sammensat af gode materialer både hvad angår filler, sten og bitumen. Og det giver produktet en rigtig god forventet holdbarhed, forklarer laboratoriechef Martin Korsgaard fra Colas og tilføjer:  –En vigtig ”sideeffekt” er, at det også har en støjreducerende effekt, som betyder meget for de mennesker, der bor tæt på vejen.

Demonstrationsprojekter vigtige for fremtidens veje

Projektet på Skovvejen i Vestsjælland er et af flere demonstrationsprojekter, som Vejdirektoratet udfører på forskellige vejstrækninger i Danmark i 2018, hvor asfalten, som også er kendt som “KVS” skal testes.

Projektet er udført 4-5. september 2018 som natarbejde på Skovvejen ved Tornved og ca. 1,5 km østpå, svarende til et areal på ca. 12.000 m2. Til projektet er anvendt ca.1.000 tons asfalt.

Læs mere på Vejdirektoratet.dk

Skovvejen
Colas-udlægger-klimavenlig-asfalt-på-Skovvejen_2
Colas-udlægger-klimavenlig-asfalt-på-Skovvejen_3