Erfarent team fra Colas Ísland deler knowhow og viden

Et team på seks mand fra Colas Ísland var i februar 2021 på en måneds ophold i Uganda for at undervise og rådgive lokale ugandanesere om udlægning af asfalt i forbindelse med anlæg af en ny lufthavn.

Colas-Island-i-Uganda_teamet-600×400

Det islandske team i Uganda.

Det islandske team har tidligere haft ansvar for udlægning af asfalt i lufthavne, på motorveje og forskellige større projekter i blandt andet Grønland, Danmark og selvfølgelig Island. Men Afrika var nyt.

-Vi blev hyret af Colas UK til at hjælpe med projektet i den internationale lufthavn i den vestlige del af Uganda nær søen Lake Albert, fortæller Ingvar Torfason, projektleder for kvalitetskontrol i Colas Ísland.

Uganda under Covid-19

For Ingvar og Stefán Már Guðmundsson, der er seniorformand i Colas Ísland, var det en speciel oplevelse at rejse i en tid med Covid-19. -Vi måtte flyve via København og Dubai for at komme til Uganda og kunne ikke på noget tidspunkt forlade lufthavnene, fordi vi så skulle i isolation og Covid-testes på ny. Intet måtte gå galt, så vi kom til at sidde i isolation i et andet land, siger Ingvar og Stefán. Området hvor teamet boede og arbejdede i Uganda var også delvis lukket af hensyn til smitterisikoen.

-Men det var en god tid at rejse på. I Island var det vinter og for koldt til at udlægge asfalt. I Uganda var temperaturen 30 °C med sol de fleste dage, og regntiden satte først ind de sidste par dage inden vi rejste hjem.

Komplekse projekter og udlandserfaring

Colas Ísland har erfaring med store og teknisk udfordrende projekter og er vant til at arbejde i  udlandet. I Island har Colas asfalteret de fleste af landets tunneler og udført asfaltarbejdet på landingsbanerne i lufthavnen i Keflavík, da de skulle fornys i 2016 og 2017. Det projekt var komplekst med meget skrappe sikkerhedskrav.

-I Keflavík blev der brugt 110.000 tons asfalt, men i Uganda er den totale mængde asfalt oppe på ca. 250.000 tons! forklarer Stefán.

Det var Lars Jensen, area manager for Østafrika for Colas UK, der anbefalede det islandske team, fordi projektet i Uganda manglede erfarne folk.

-Lars har dansk baggrund og har tidligere arbejdet hos os i Island, blandt andet som projektleder på Akureyri lufthavnsprojektet. Vi kender også Lars fra et motorvejsprojekt i Danmark i 2013. Og vi arbejdede alle sammen på lufthavnsprojektet i Keflavík, siger Stefán.

Colas-Island-i-Uganda_medarbejder-600×400
Colas-Island-i-Uganda_Covid-267×400

Skrappe kvalitetskrav

Teamet skulle være rejst til Uganda i december 2020, hvor asfalteringen skulle i gang i lufthavnen, men rejsen blev udsat på grund  af Covid-19 og præsidentvalget i Uganda.

-Vi kom først afsted i februar. På det tidspunkt var de lokale gået i gang med udlægning af landingsbanens bundlag. Landingsbaner skal have 6 lag, så de kan bære de tungeste jetfly, forklarer Ingvar.

Teamet brugte de fire uger i Uganda på at undervise og rådgive om arbejdet. -Vi blev hentet ind for at vejlede og undervise de lokale medarbejdere i de bedste metoder og sikre, at kvaliteten var korrekt. Kvalitetskravene til belægninger i lufthavne er meget skrappe, og der er meget at tage højde for,  siger Ingvar og tilføjer:

-Når man arbejder på så store projekter, er det vigtigt at overvåge alle forhold meget detaljeret. Alle link i kæden, lige fra råvarer, produktion af asfalt og til udlægning bidrager til det endelige resultat.

Efter planen skal lufthavnen i Uganda åbne i 2023. Colas i England samarbejder med det israelske selskab SBI om opførelsen af lufthavnen.

Er der forskel på at udlægge asfalt i Island og Uganda?

Ifølge Ingvar er asfalt i bund og grund det samme, selvom der er visse forskelle mellem produktion og udlægning i Island og Uganda:

-Asfalt består af mineraler og bitumen, som mikses ved en bestemt temperatur. Men der er selvfølgelig forskel på at udlægge asfalt i et tropisk land som Uganda og Island, der ligger på grænsen til polarklima. I Island bliver asfalten hurtigt kold, og vejrforholdene er ikke ideelle. Derfor skal man være hurtig, når man udlægger asfalt. I troperne bruger man ikke hård bitumen, og der er mere tid til at arbejde med asfalten og tromle den.

Teamet har dog prøvet at arbejde med en asfalttype, som minder om den der bruges i Uganda. -Da vi skulle udlægge asfalt i Vaðlaheiðar tunnelen i Island i 2018, måtte Colas designe en speciel varmeresistent asfalt til projektet. Temperaturen i tunnelen er nemlig op til 25 grader året rundt på grund af de varme kilder, som løber gennem bjerget, forklarer Ingvar og Stefán.

Teamet er nu i gang med at gøre klar til et nyt Colas-projekt.

Colas-Island-i-Uganda_lufthavn-1200×800

Anlæg af ny lufthavn i Uganda.