NU SKAL BILISTERNE I JYLLAND OG PÅ FYN KØRE PÅ ASFALT, SOM NEDSÆTTER RULLEMODSTANDEN

Kørsel på klimavenligasfalt nedsætter brændstofforbruget. Det skyldes asfaltens specielle sammensætning, som giver lavere rullemodstand mellem bilens dæk og vejen. Colas glæder sig til at udlægge klimaasfalt for Vejdirektoratet ved Vestbjerg, Nyborg, Fredericia og Kolding.

Asfalt med lav rullemodstand

Colas skal udlægge (KVS-slidlag) også kendt som Vejdirektoratets “klimavenlige asfalt” på fire motorvejsentrepriser, M90 inklusive ti ramper, M40 ved Nyborg, M50 og to rampespidser ved Kolding samt M60 ved Skærup nord for Fredericia. Entrepriserne er vundet i licitation, og Colas udlægger belægningerne i perioden maj-september 2020.

“KVS-asfalt” er stadig meget nyt og i gang med at blive implementeret på de danske veje. Det er derfor planlagt, at der skal gennemføres en del test- og analysearbejde i forbindelse med strækningerne.

I Nordjylland skal Colas efter sommerferien udlægge “KVS-asfalt” (slidlag) på 27 km motorvej og ti ramper mellem motorvejskryds Vendsyssel til Brønderslev i nordgående retning og på dele af strækningen i sydgående retning.  I Sydjylland og på Fyn er der tale om ca. i alt ca. 5,5 km slidlag, som udlægges henover sommeren, fortæller regionsdirektør Thomas Jørgensen fra Colas.

Flere nyheder

Colas-udlægger-klimavenlig-asfalt-Jylland-og-Fyn

Mindre brændstof, mindre støj og høj kvalitet

Vejdirektoratet har siden 2011 arbejdet med udvikling af den nye “KVS-asfalt” og har sammen med blandt andet Colas udlagt teststrækninger flere steder i landet. Målinger og analyser fra teststrækningerne viser nu, at der er positive samfundsøkonomiske gevinster ved at udlægge KVS-asfalt. Der er nemlig en gevinst at hente på både brændstofbesparelse, CO2-udledning, holdbarhed og støjreducerende egenskaber.

Win-win for hele samfundet

-Det er både spændende og en glæde at medvirke til projekter, som får samfundsnyttig værdi. Og det er en win-win for hele samfundet, når bilisterne sparer brændstof og udleder mindre CO2 – og belægningstypen i øvrigt forventes at være lige så holdbar som den traditionelle asfalttype der bruges på statsvejene, siger Thomas Jørgensen.